tisdag, juni 17, 2008

FRA vs ITA

I kön till flygbussen skränar en man ut historien om det fantastiska Kina. ”Människor måste tvingas från deras hem om ett land ska utvecklas”. Har du hört talas om något som heter mänskliga rättigheter, svarar jag. Armarna svingas ut i en arrogant rörelse och från munnen kommer ”skämtar du, Sverige är en piss i havet i jämförelse med Kina, man kan inte kräva att en så stor nation som Kina ska ha mänskliga rättigheter.” Min replik: Sverige har kommit långt i arbetet med mänskliga rättigheter och vi bör ta vårt ansvar att hjälpa andra människor att få uppleva samma grad av frihet, svaras med ett hånskratt.

Jag är beredd att äta upp mina ord. Sverige hade kommit långt med de mänskliga rättigheterna men imorgon kan riksdagen besluta om ett sjumila kliv tillbaka i utvecklingen. Att läsa folkets e-post och att avlyssna deras telefoner i jakten på att hitta terrrormisstänkta är en skymf mot yttrandefriheten och ett intrång på varje individs integritet. Jag kan inte längre uttrycka mina tankar i brev till mina vänner, för tänk om det tolkas som uppvigling? Vem och hur kommer att avgöra vad som misstänks som terrorplaner?

Till FRA: Jag är inget stort fan av det Italienska fotbollslaget, när jag i e-post eller SMS skriver Krossa Italien menar jag inte att jag ska bomba Colosseum utan att jag vill att Italien förlorar EM.

Kolla in detta: Döda politiska karriärers sällskap, stoppa FRA lagen,

Inga kommentarer: