söndag, februari 25, 2007

Vad ska man tro på, tro på, tro på ...

Igår kväll hade jag besök av några vänner, vi satt uppkrupna på de få sittplatser jag har och såg filmen Da Vincikoden. För mig var det andra gången vilket ändå inte hindrade mina tankar att sväva iväg och rota sig i religionens makt över folket. När jag var 15 år döpte jag mig för att sedan konfirmera mig i tron att det faktiskt fanns en Gud. Nu är jag av en annan tro, där religioner är ett vapen för att få makt över människorna. Upprepade gånger sa karaktärerna i Da Vincikoden att aldrig har så många liv skövlats som i religionens namn, vilket jag med rätt håller med om. Kvinnor har jagats och dödats med anledning av att de ansågs vara häxor, tempelriddare gav sig ut i krig för att skydda pilgrimer, hus exploderar i guds namn och människor förbjuds preventivmedel eller abort. Ibland undrar jag om de som dödar i Guds namn verkligen har läst de religiösa skrifterna.

Islam, kristendomen och judendomen är i grund och botten väldigt lika men har av människan tolkats på olika sätt. Hinduismen däremot skiljer sig avsevärt på flera områden bl.a. finns 21 gudomar. Utöver dessa religioner finns ett otal andra och olika förgreningar. Jag anser även att människorna använder religionen som en ursäkt att få bete sig som de vill, för om jag dödare eller på annat sätt sårar en medmänniska kan bikten hjälpa mig. Inom katolicismen används fenomenet bikt för att be om guds förlåtelse och på så sätt ändå ha möjlighet att komma till himmelen.

I de flesta religioner har kvinnan en undanskymd roll. Hon saknar ofta rättigheter och har ett mindre värde än mannen. Inom islamen blir detta tydligt genom att kvinnan ofta är tvungen att bära slöja. De andra religionerna driver en döljd kvinnofientlighet bl.a. finns här i Sverige ett samfund av präster som anser att kvinnor inte skall få delta i deras yrkeskår.

Mot slutet av filmen diskuterade vi asatron vilken tidigare var stark i norra Europa. Idag avfärdar många asatron med att ”det är ju bara sagor”. Egentligen borde dessa människor istället fråga sig varför de avfärdar en gammal tro och samtidigt tror innerligt på deras gud.

Inga kommentarer: