onsdag, augusti 08, 2007

Kriminalvårdare

Kriminalvårdare som varit i tjänst en längre tid får en speciell blick, ett eget beteende och en kyla som liknar Antarktisk isar. Att jobba på en anstalt eller ett häkte är psykiskt och emotionellt tärande om en inte har en hög integritet. Jag har ofta fått frågan hur det känns att arbete på fängelse och kan sällan svara. Det är ett jobb som alla andra jobb med skillnaden att vi vårdare måste gå genom metalldetektorer, bära en hög med nycklar och alltid låsa dörren efter oss. Att vara ung vårdare av kvinnligt kön kan ibland vara svårt, både med tanke på arbetskamraterna och på de intagna. Arbetskamraterna är misstänksamma och tror att bara för att en är tjej kommer en att bli kär och därmed ge den intagne favörer. De intagna försöker att charma en med blickar, ord och en snabb ”oskyldig” klapp på axeln. Varje år brukar någon tjej falla för charmen, så misstänksamheten är förstålig. Jag har redan fått flertalet kärleksförklaringar, det är värre än att stå ensam på dansgolvet klockan två en lördagskväll. Under mina 27 år har jag aldrig blivit så raggad på som under den månad jag tillbringat här, jag vet inte om det säger mer om mig eller de intagna. Ett vet jag säkert, jag kommer aldrig bli fast på anstalten, jag vägrar att bli en kriminalvårdare.

Inga kommentarer: