torsdag, oktober 11, 2007

Smalhetens moral

TV 3:s Top Model Sthlm är ett i raden av kanalens alla bli-smal-och-lycklig-programmen. Jag måste erkänna att jag har kastat ett getöga på programmet men snabbt bytt kanal eftersom det vände sig i magen. Top Model Sthlm är rena pro-ana propaganda, värre än liknande program från USA. För er som inte vet vad pro-ana är så ska jag förklara; Pro-anas är framförallt flickor män även pojkar som avgudar den magra kroppen och anorexi anses vara en livsstil. Pro-ana bloggar och hemsidor kantas av tips för hur kalorier bränns, föräldrarna luras till att man äter, att äta så lite som möjligt och toppas med bilder som liknar de som togs i Dafur under svältkatastrofen. Citat från sidan pro-ana.xforum:

- Jag kör på att dricka vatten bara och gå några promenader med hunden. Ibland så lyxar jag till det och äter en macka. men då vill jag helst kräkas efteråt.

- Jag äter frukost, kanske en macka till lunsh å petar lite i maten jag får till middag, å så massor av vatten i mellan, känner mig så skylldig när jag äter så här mycke men klarar inte lite lite som ni andra tydligen =(

- Vatten får maten att komma upp lättare! Drick mycket vatten om du tänker äta mycket. Mat som glass kommer upp lätt. Kli gör det inte! Stick två eller tre fingrar (eller en tandborste går bra om du kan få det rätt) i din hals så fort som möjligt, rör lite på dem. Ta INTE ut direkt när du känner att det kommer, för då kommer der inte ut, och det blir svårare att få ut det. Ha fingrarna (tandborsten) i halsen tills det kommer.
Om du tar medicin/vitaminer, ta dem när du spytt klart, för annars kan du spy upp dem.

- Jag ligger på 16, optimalt proana-bmi :) (Mitt tillägg: BMI 19-25 är normalt)

- Om du inte är smal är du inte attraktiv. Att vara smal är viktigare än att vara hälsosam. Du måste göra vadsomhelst för att bli small. Du ska inte äta utan att känna dig skyldig. Du ska inte äta dålig mat utan att straffa dig själv efteråt.

Deltagarna i Top Model Sthlm är unga, den yngsta är 16 år, och extremt magra. Modellyrket är glorifierat och många tjejers dröm. Genom att programmet visar en pro-ana kultur skapas ett samhälle med än mer krav på perfektionism. Det tas inget ansvar för följderna, får det vara så? Jag vill att vad-får-publiceras-diskussion skall vidgas och inte endast gälla Mohammed-bilder och brottslingars namn. Vi får inte inskränka på tryckfriheten men alla måste ta ett moralsikt ansvar.

Inga kommentarer: