söndag, april 20, 2008

Alfapet...

Bläddrade förstrött igenom Bonniers synonymordbok i hopp om att lära mig nya ord och betydelser. När jag nådde ”P” och läste under prostituerad fann jag högst ojämnställda och missvisande ekvivalenta uttryck.

Prostituerad: prostituerad kvinna, lösaktig kvinna, fallen kvinna, kurtisan, hetär, sköka, hora, glädjeflicka, gatflicka, nattfjäril, callgirl, skarn, luder, fnask, slinka, slampa

Bonniers synonymordbok diskriminerar halva svenska folket i sin förklaring av ordet prostituerad, männen. Eftersom jag inte vill anklaga Bonnier AB för att uppenbart ha särbehandlat männen utgår jag från att orden horbock, horkarl, bock, flickjägare, erotoman, torsk, gigolo och häradsbetäckare har fallit offer för tryckfelsnisse. Bonnier AB förklarar även innebörden av att prostituera sig för oss vanliga Svenssons (se nedan). Därav drar jag slutsatsen att Bonnier AB prostituerar sig när de av glömska, misstag eller ren ignorans inte använder de manliga syftningarna av prostituerad.

Prostituera: utbjuda till samlag; vanhedra, skämma ut sig, prisge, blottställa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Briljant! Till Bonniers försvar ska säga att även Claes Borgström och andra som borde veta bättre konsekvent glömmer bort de prostituerade männen.

Emma Brulin sa...

Det kan inte vara lätt att vara manlig politiker och uttala sig om multikönad prostitution, förmodligen så träffar han endast kvinnorna.

Anonym sa...

Ja det där var sjukt. Men att det inte står nåt om gigolor tycker inte jag var den enda anmärkningsvärda.

Låt gå för att en kvinna som ligger runt kanske blir kallad hora, men "lösaktig kvinna" är ju överhuvudtaget inte synonymt med "prostituerad". Och synonymerna till "prostituera" är också helt missvisande. Nej är det några som SKÄMMER UT SIG så är det väl Bonniers. Pengarna tillbaka!