lördag, september 06, 2008

Älska din nästa som dig själv!

På självaste söndagen visade SVT dokumentären ”Jenny, Gud och tystnaden”. Jenny gick under inspelningen sista terminen på prästutbildningen i Uppsala. Men Jenny är inte bara präststudent hon är även öppet homosexuell och lever med sin fru. En klasskamrat och blivande kollega menar att Jenny är defekt precis som han, eftersom han har en pollenallergi. Lösningen är enkel, menar kamraten, Jenny och andra homosexuella bör leva i celibat. Det är nämligen så att gud älskar alla människor men inte vad de gör. Det är inte en synd att vara homosexuell utan att aktivt praktisera homosexualitet.


En vän frågade mig nyligen om jag anser att det är större skillnad inom än mellan religioner. Tveklöst svarade jag inom. Skillnaderna blir särskild tydlig i debatten om homoäktenskap. Jag har aldrig läst bibeln och anser mig därför inte ha rättigheten att göra min tolkning av den. Däremot har jag befogenheten att påstå att religioner som de praktiseras idag har blivit ett redskap för makt. Överallt i världen används tolkningar av de heliga skrifterna i syfte föra fram egna åsikter och värderingar till egen vinning. En mycket, mycket liten del muslimer från Afghanistan hänvisade till Koranen och körde två flygplan rakt in i tvillingtornen. Den amerikanske presidenten, tillika överbefälhavaren, svarade med att åberopa bibeln och bomba skiten ur Irak. Det verkliga syftet: makten över oljan.


Religionstolkningar resulterar inte endast i krig utan även i katastrof för den enskilda människan. På Malta, i Nicaragua och i andra länder är abort förbjuden. Ingen gravid kvinna, inte ens om hon inseminerats vid incest eller våldtäkt, får göra en abort. Allt i guds namn!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra inlägg i debatten om makt
Christine

Anonym sa...

Intressanta frågor. Jag delar frustrationen, men tror på ett lite mer nyanserat, specifikt och underbyggt upplägg. Keep goin' my friend! Jah bless

Anonym sa...

Det är förvånansvärt hur mycket man kan komma undan med i Guds namn. Se bara på USA (igen) som stoltserar med att de är "Good Christians". Jag har dock fått lära mig att kristen innebär att bekänner sin tro till Gud Fader, Den helige Anden och Guds Son: Jesus. Samma Jesus som sa, "vänd andra kinden", "älska din fiende", "den utan synd ska kasta första stenen" osv. Ingenstans i nya testamentet som förtäljer historien om den välvillige man som sa sig vara Guds son står det något så idiotiskt som "öga för öga" och "tand för tand" som är grunden till de så oåterkalleliga dödstraffen där både unga och utvecklingsstörda får möta döden för att guvernörerna har ett morbit intresse av att "lagligt" döda.