lördag, augusti 01, 2009

Kärt barn har många namn!

Kärringen, horan, tanten, bruttan, kvinnan, bitchen och pinglan. Många är de namn som använts för att tilltala mig eller mina systrar, en del mer smickrande än andra. Hur en tilltalar människor av kvinnligt genus förtäljer den respekt som visas henne. En make som talar om sin fru som kärringen har tappat intresset för hennes ljuva former och intelligenta lynne. En man som ropar pinglan efter ett kvinnfolk samtidigt som han visslar och sticker ut tungan tror han har rätten att uttrycka sina sexuella lustar på hennes bekostnad. Kvinnor som kallar varandra hora eller bitch söker vinna samhällelig status genom att förtrycka andra av samma kön. Skällsnamnen säger mer om den som uttalar dem än de vilka orden riktas mot.

Flickan. Många är de namn jag kallats, vilka av vana rinner av likt vatten på en gås. Flickan, är det namn som flitigast används för att söka förtrycka, förminska och tillintetgöra. Det är bara män som kallar mig flickan, män som i brist på intelligens och ord söker härska och kujonera med machiavelliskt maktövertagande. Skällsnamnet säger mer om den som uttalar det än de vilka orden riktas mot.

Kalla mig hora om ni vill, men låt bli att kalla mig flickan!

1 kommentar:

Tim sa...

Flicka lilla, är det inte jobbigt att ständigt se problem?