söndag, december 17, 2006

Det var på tiden Anna

Jag ingår i den gruppen som anser att Anna Sjödin borde ha avgått som SSU:s ordförande redan dagen efter krogslagsmålet på Crasy Horese. Oberoende om Sjödin är skyldig eller inte till krogslagsmålet så anser jag att hon är skyldig till omoraliskt uppträdande. Till skillnad från andra tyckare anser jag inte att Sjödin borde ha avgått för att skydda partiet utan för att hon är ordförande i ett ungdomsförbund. Som ledare för ungdomar skall en alltid föregå med gott exempel. Vilket meddelande vill en ledare ge sina unga medlemmar när denne dricker stora mängder alkohol och under rus gör bort sig, fullständigt.

I många politiska ungdomsförbund existerar otrevliga konflikter. Ordförande har avgått för att de känner sig hotade, brottsliga göranden, fusk och rasistiska uttalanden är endast några exempel på händelser under den senaste tiden. Ungdomsförbunden skall agera som länken mellan politiken och ungdomarna i Sverige men, anser jag, bör ses över om de överhuvudtaget skall få existera. Jag undrar vilka reaktioner som skulle komma om Tommy Söderberg (landslagsledare för U-21 landslaget i fotboll) bröt mot lagen eller under alkoholpåverkan hamnade i bråk? Jag tror han skulle bli sparkad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det tror jag också. Men jag tror också att hon kommer att vara tillbaka i politiken om några år. Undra om hon har lärt sig något??