måndag, december 18, 2006

Sexistiskt

Besökte stadens the Phone House eftersom telefonen jag köpte där tidigare i höstas inte fungerar som den ska. När jag gick in i butiken var båda biträdena upptagna och jag ställde mig ca 2 meter från kassadisken för att vänta på min tur. Efter drygt 15 minuter kom en äldre herre med sin son in och tågade rakt fram till disken där de parkerade sig. Biträdena hade noterat att jag väntat under en längre tid och bekräftat det till mig. Efter drygt 5 minuter till vänder sig det manliga biträdet till mannen och ställde den vanliga frågan; ”vad kan jag hjälpa dig med?”. Jag gick fram till disken och påpekade att jag påpekade att jag stod före. Mannen som hade trängt sig före i kön ignorerade mig medan biträdet sa ”det här tar inte så lång tid”. Jag svarade att ”det hade inte mitt ärende heller gjort”, vände på klacken och tågade ut ur butiken.

Jag försöker tänka jämlikt och genusneutralt men jag har aldrig blivigt så illa behandlad. Jag tolkade händelsen som diskriminerande mot mig som kvinna och känner mig fruktansvärt arg. Kommer världen aldrig att förändras? Kommer jag alltid att diskrimineras? Jag vet i alla fall att jag ALDRIG kommer att tolerera att bli behandlad som en andra handens människa. ALDRIG.

Inga kommentarer: