torsdag, juni 14, 2007

Livets parodi...

… stavas F Ö R S Ä K R I N G S K A S S A N. För över ett år sedan bodde och arbetade jag i Norge i 12 dagar. Efter 12 dagars hårt arbetande blev jag sjuk och återvände hem till Sverige igen. Här träffade jag läkaren som skrev ett intyg, fyllde i några av alla försäkringskassans blanketter och lämnade in dem. I flera månader hörde jag inte ett ljud från försäkringskassan och när jag tillslut ringer upp dem får jag beskedet att jag har skickat in fel blanketter och att det är mitt fel att ingenting hittills hänt. Eftersom jag bott i Norge ansåg försäkringskassan att det är norska motsvarigheten till försäkringskassan som ska betala min sjukskrivning och skickar mig en hög blanketter till. Detta resulterar i ännu ett samtal till försäkringskassan där jag förklarade att jag endast arbetade i Norge i 12 dagar samt att jag talat med Norge och att det sagt att jag inte får några pengar från dem eftersom jag arbetat där för kort tid där. Nästa steg blev att skrota de gamla blanketterna och istället att fylla i nya som jag skulle få postade till mig men som aldrig kom.

Vid det årsskiftet 2006 skrev jag mig i en annan av Sveriges tätorter. När jag några veckor senare kontaktade försäkringskassan igen för att höra när mina pengar kommer så blev svaret att det inget kan göra eftersom jag har bytt hemort. Jag kontaktar den försäkringskassan i min nya hemort som vänligt men bestämt berättade att de inte tar över mig förrän årsskiftet 2007. Nya samtal gjordes och nya blanketter fylldes i. För cirka en vecka sedan damp det ner två blanketrar för arbete utomlands. Jag ringde åter upp försäkringskassan och förklarade att Norges ekonomiska del i min sjukskrivning är utesluten. Svaret blev att jag ändå skulle fylla i blanketten.

På blanketten skall jag deklarera mitt medborgarskap, mitt inresedatum i Sverige, hur länge jag tänkt stanna här och vad jag skall göra, om jag har svenskt uppehållstillstånd, min makes och mina barns personuppgifter samt min utländska adress. Eftersom jag är född och uppvuxen i Sverige och endast planerade att arbeta i Norge i 2-3 månader så borde jag ha kvar mitt uppehållstillstånd och medborgarskap samt en god anledning att vistas i Sverige.

De som tycker att Sverige har många sjukskrivna skall föröka sig på att söka sjukbidrag, det är inget en gör frivilligt. Är en inte sjuk innan så lär en bli det efter några samtal med försäkringskassan. En sak är säker, som systemet är nu gör försäkringskassan mer skada än hjälp och en stor reform måste till.

Att blanketten tar för givet att jag har make och barn under 16 år är en historia för sig, vilket kan debatteras i det oändliga. Ni får hålla till godo, det kommer någon annan dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=wXoItUS6ofo