söndag, juni 17, 2007

Min man och mina barn

I ett tidigare inlägg berättade jag om mitt och försäkringskassans kärleksförhållande. I den senast i fyllda blanketten blev jag ombedd att fylla i namn och personnummer på min make och alla mina barn. Alternativet att en inte har någon man utan istället kanske är singel, homosexuell, queer, steril eller inte är intresserad av egna barn fanns inte.

Min vän Fredrik gjorde nyligen ett inlägg på STV opinion samt ett framträdande i SVTs Agenda där han beskriver hans version av hur Sverige ser ut 2020. Fredrik önskar att människan skall ha möjlighet att utnyttja sin fria vilja och att samhället och staten skall formas därefter. För mig är det en dröm, lika svår att nå som för Fredrik att vandra upp till toppen av Kilimanjaro. Så länge staten och folket inte helt bryter med den kristna tron och de kristna värderingarna kommer vår byråkrati att präglas av dess etik. Det är från kristendomen mallen för den typiske svensken kommer, om mannen och kvinnan i en symbios med barn lekandes runt fötterna. Eftersom jag inte har någon man eller några man innebär det då att jag inte får mina pengar? Knappast, men faktum är att det togs för givet att jag var gift och hade barn, vilket är att gräva sin egen grav. Om Sversige skall hinna förändras till år 2020 är det bäst att byråkratin lägger på ett kol.

En uppmaning till staten och alla byrokratiska blanketter från allas våran Nalle Puh:
Kom inte försent till det du vill komma i tid till

Inga kommentarer: