söndag, juli 08, 2007

Fortsättning följer...

Nu är den sista korven rökt, försäkringskassan vill inte betala ut min sjukskrivning. Tidigare har jag berättat historien om försäkringskassan och här kommer fortsättningen. Idag talade jag med min nya handläggare som berättade att de troligtvist inte kommer att betala ut några pengar eftersom jag i samband med min sjukskrivning inte hade arbetat i Sverige, jag var ju endast student innan jag reste. Den tid som samtliga handläggare har lagt ned på mitt ärende om sjukersättning måste i arbetstid ha överstigit de 4000 kronorna de är skyldig mig, med råge. Hade de betalat ut pengarna på en gång hade de sparat en hel del till staten.

Att Sverige skulle vara ett välfärdsland är ett stort skämt, det är många som faller mellan stolarna. En vän till mig opererade ett knä för ett år sedan, vilket är ett mindre ingrepp men ett ingrepp som kräver vila och stilla träning efteråt. Försäkringskassan ansåg henne för frisk för att få sjukpenning och a-kassan tyckte hon var för sjuk för att stå som arbetssökande. Det krävs i princip att en är frisk för att orka vara sjuk.

Den nya regeringen har uttalat att de vill totalrenovera försäkringskassan. Flertalet kontor skall läggas ned och telefonbekänningen skall öka. De säger att det ska bli mer effektivt men jag vet inte. Jag tror att antalet och utformningen på de olika blanketterna måste ändras, individualitet beaktas och effektiviteten öka. Men att nämna effektivitet i samband med byråkrati är som att svära i kyrkan

Det sista beslutet har inte kommit än nu, men försäkringskassan kan räkna med ett riktigt helvete om de skickar mig ett negativt svar.

Inga kommentarer: