söndag, juli 01, 2007

Godismonster

Life is like a box of chocolate, you never know what to get säger Forest Gump i filmen med samma namn. Översatt till svenska blir det ungefär; livet är som en chokladask, du vet aldrig vad du får. Jag tycker mycket om detta uttryck eftersom det stämmer så bra. Det är inte endast ovetskapen om hur pralinen kommer att smaka som är en bra liknelse till livet utan människor sätt att angripa en chokladask speglar väldigt bra deras personlighet. Alla människor äter pralinerna i chokladasken på sitt unika sätt.

Min mor till exempel, tar en tugga från chokladbiten, är den inte god så lägger hon tillbaka den halvtuggade biten i asken och fortsätter till nästa. Hittar hom istället en bit som hon tycker om skyndar hon sig att ta alla som är likadana innan någon annan hinner. Min far säger sig vilja spara sin bit av chokladasken till senare. När han väl öppnar locket så ligger där endast några få bitar och de flesta är halvätna, vilka han börjar med att sätta i sig. Den ena av mina systrar sitter länge och begrundar vilken av bitarna som kan vara godast. Efter en bra stund med asken i knäet tar hon den utvalda biten och äter den med ett långt mmmm lysande i ögonen. Själv tycker jag inte om chokladpraliner, de är för söta och sliskiga och ser ofta väldigt plastiga ut, vad det säger om mig vill jag inte ens tänka på.

Nästa gång det står en chokladask på bordet med ett sällskap runt om, titta extra nog på hur de väljer ut sina bitar, du kan lära dig väldigt mycket om personerna i fråga.

Inga kommentarer: