söndag, mars 16, 2008

Mer lön tack!!

Jag vill uppmana alla så råkar titta in på denna sida att srkiva under Löneupproret och stödja landets sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter i kampen om högre lön. Vårdfacket förhandlar med Sveriges kommuner och landsting men har, som jag skrivit tidigare, gjort ett väldigt dåligt arbete. Under de senaste åren har sjukskötersker haft en negativ reallöneökning och ligger långt efter andra yrkesgrupper. Till skillnad från sjuksköterskerna har studenterna inget fack eller organisation i ryggen men vi enar oss ändå nationellt och kämpar.

I Umeå använder vi oss av våra demokratiska rättigheter och skrvit debattartiklar, deltar i Västerbottensnytt, VF och Expressen. Jag måste tyvärr erkänna att nationell media inte visar något intresse för oss, vilket är ännu ett bevis för att vår kamp är viktig. Sjuksköterskeyrket har en historia av lågt samhällstatus, och är fortfarande ett lågprioriterat debattämne. Den politiska agendan måste ändras, en höjd vårdkvalitet kräven även högre sjuksköterskelöner. Den dåliga löneutvecklingen leder till att ingen vill utbilda sig till sjuksköterska och resultatet kan bli Tanzaniska crashprograms. I Tanzania finns enorm brist på sjuksköterskor vilket resulterat i att staten har gjort ett tvårigt utbildningsprogram istället för de fyra år som gäller nu. Följderna av det tror jag vi alla kan räkna ut.

I mitt arbete med sjuksköterskelönerna har jag mött många människor med uppfattningen att sjuksköterskan bara pladrar hela dagarna, byter lakan och ibland bäcken. En dam påstod att hon som kockerska hade ett "minst lika anvrsfullt yrke somm sjuksköterskorna" med motiveringen att hon "kunde ha ihjäl någon". Den Svenska sjukvården fungerar inte som Amerikanska sjukhusserier, det finns inga läkare som bråkar om att få de häftigaste fallen, utan sjuksköterskan måste ta de avgörande snabb besluten för att patienten inte skall dö. Sen kommer läkaren insläntrande.

Till sommaren tar jag och många med mig examen från sjuksköterskeexamen. Det innebär att vi har en kandidatexamen och en legitimation. Sug på den karamellen.

Inga kommentarer: