söndag, november 19, 2006

Bra med böter

Jag anser att den borgerliga regeringens a-kasseförslag är rent ut sagt uruselt. Som student känner jag en stor osäkerhet för att lämna tryggheten i universitetets värld. Jag har sedan 2000 troget betalat min avgift till a-kassan vilket jag nu sex år senare inte har möjlighet att utnyttja eftersom jag har tagit beslutet att studera. När jag är färdig vill jag ha möjlighet och tid att söka det jobb mina studier har förberett mig till. Tove Lifvendahl ställer i tidning Fokus nr 38 frågan ”vad gör jag om det inte finns det jobb jag vill ha eller är utbildad för?” för att sedan kaxigt svara sig själv med ”Då söker du lediga jobb som du klarar av att utföra.” Allt jag ber om fröken Lifvendahl är att få en chans att hitta ett jobb vilket jag inte kommer att få efter 1:a januari 2007.

Littorins och hans borgar vänner har dock en idé som jag tycker är bra, nämligen böter för den arbetslöse som inte flitigt söker ett jobb. Jag har ofta hört om vänners vänner som har gått arbetslösa ett år för att de vill vara ledig. Den arbetslöses jobb bör väl vara att söka ett nytt arbete och gör man inte sitt jobb får man inte någon lön. Tanken är god men problemet är hur det ska genomföras. För att kontrollera att de arbetslösa söker jobb måste alla ansökningar gå igenom en instans vilket borgarna redan uttryckt som icke fungerande (d.v.s. AMS).

Jag liksom andra väntar med spänning på om jobben skall börja flyga in vilket alliansen lovade innan valet. Om två år har jag förhoppningsvis en examen och då förväntar jag mig att jobben finns. Jag tror inte, även om jag vill på att alliansen kommer att lyckas med sin arbetsreform. De jobb som skapas kommer att vara kortsiktiga och låglönade och de ”riktiga” arbetena kommer att vara lika frånvarande som de är i dagsläget.

Idag ser jag hopplöst på min framtid. Jag har ambitioner och drömmar om vad jag vill arbeta med och kämpar till det yttersta med att verkligen komma dit men...

Inga kommentarer: