söndag, november 26, 2006

Snart är det Lucia

Öppnade nyligen den loka tidningen och fick syn på sex (tror jag) unga tjejer med glittrande ögon som plirade upp mot mig. Rösta på årets Lucia stod det med stora bokstäver överst på sidan. Hur har ett gammalt italiensk helgon blivit så ultrasvenskt att endast blonda och blåögda flickor kan bli kandidater, frågar jag mig. Samtliga tjejer på bilderna i tidningen hade blont till mellanblont långt lockigt hår. Ögonfärgen hann jag inte se innan jag med irritation vände sida med ett ”inte nu igen” i mina tankar. I alla år (i alla fall 26 år) har Lucian utsetts beroende av hårets kvalitet och flickans längd. Jag skriver flickan eftersom kampen ofta står mellan unga kvinnliga kandidater. Något år har jag sett en och annan kandidat som inte är likblek och blond men hon har sällan fått många röster med sig. Det svenska folket är väldigt traditionsbundet men det kanske är dags att vakna till och se att det finns andra än långa, blonda och vitt leende tjejer som kan bli Lucia. Sankta Lucia var trots allt inte svensk och har aldrig varit det heller.

1 kommentar:

Sara Brulin sa...

Jag har varit Lucia 2 gånger.... mot min vilja.